IDFA: Documentaire en Speelfilm in EYE
8 oktober 2013, 20:00 | Jeroen
IDFA presenteert programma over documentaire en speelfilm in EYE: Based on the Same Story. Tijdens het aankomende IDFA vindt een speciaal themaprogramma plaats, waarin documentaires en speelfilms met hetzelfde onderwerp met elkaar worden vergeleken.
Verschillende aspecten van documentaires en speelfilms worden onderzocht binnen dit programma dat IDFA samen met EYE presenteert. Na de vertoning van de documentaires vindt onder leiding van filmjournalist Nicolas Rapold een uitgebreid nagesprek plaats met de aanwezige filmmakers, onder wie regisseur Kevin MacDonald en cameraman Ed Lachman.
Based on the Same Story
In het programma zijn zeven documentaires opgenomen over een onderwerp waar ook een speelfilm over is gemaakt. Zowel de documentaires als de speelfilms worden tijdens IDFA in EYE vertoond; na de documentaire wordt een uitgebreid nagesprek georganiseerd met de aanwezige filmmaker. Aan de hand van fragmenten uit de speelfilm worden de overeenkomsten en verschillen tussen beide films onderzocht. Centrale vraag is of een documentaire per definitie waarachtiger is dan het fictieve equivalent of dat interpretaties binnen fictie juist het begrip van de werkelijkheid kunnen vergroten.
De Schotse regisseur Kevin MacDonald, van wie zowel een documentaire (One Day in September, 1999) als een speelfilm (The Last King of Scotland, 2006) in het programma is opgenomen komt na afloop van de documentaire General Idi Amin Dada (1974) van Barbet Schroeder praten over de verschillende benaderingen van hetzelfde personage, dictator Idi Amin. Ook geeft hij een Q&A na de vertoning van One Day in September, over het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Spelen in München. Steven Spielberg’s Munich (2005) was in zekere zin het gefictionaliseerde vervolg op de film en laat zien wat er naderhand met de daders gebeurde. Na afloop van de documentaire Blind Spot. Hitler’s Secretary (2001), dat bestaat uit een interview met de privé secretaresse van Hitler, komt regisseur Othmar Schmiderer praten over de rol van herinneringen in de weergave van de werkelijkheid. De speelfilm Der Untergang (Downfall, 2004), over de laatste dagen van Hitler, is ten dele op deze herinneringen gebaseerd.
Don’t Look Back uit 1967 van D.A. Pennebaker, eveneens opgenomen in de Top 10 van Rithy Panh, is de Direct Cinema klassieker over Bob Dylan. Ed Lachman, cameraman van Todd Haynes’ biopic over Dylan I’m Not There, gaat in op de verschillende visuele benaderingen van een cultureel icoon.
Regisseur Greg Barker wordt geïnterviewd over zijn documentaire Manhunt (2013), waarin drie CIA agenten vertellen hoe ze jarenlang achter Osama Bin Laden zaten. Zero Dark Thirty wordt in dit verband ook vertoond. In twee gevallen werden zowel de speelfilm als de documentaire door dezelfde regisseur gemaakt: Little Dieter Needs to Fly (1997) en Rescue Dawn (2006) van Werner Herzog en Girls (2006) en Eveybody Dies, But Me (2008) van de Russische regisseur Valeriya Gaï Germanika.
De nagesprekken worden geleid door Nicolas Rapold, vaste redacteur van het Amerikaanse filmtijdschrift Film Comment en filmcriticus van The New York Times, Sight & Sound, the Village Voice en Artforum. Daarnaast heeft Rapold programma’s gemaakt voor onder andere het Museum of the Moving Image en Film Society of Lincoln Center in New York.