Publiek bekroont favorieten IFFR

5 februari 2014, 07:51 | Jeroen

De 43ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR) is afgesloten met de uitreiking van de UPC Publieksprijs voor de hoogst gewaardeerde festivalfilm en de Dioraphte Award voor beste publieksfilm ondersteund door het Hubert Bals Fonds. Nebraska van Alexander Payne won de UPC Publieksprijs. De officiële openingsfilm Qissa van Anup Singh ontving de Dioraphte Award. Aan beide prijzen is een bedrag van €10.000 verbonden.

Nebraska vertelt het tragikomische verhaal van een vader en zoon die samen door economisch getroffen Nebraska reizen op weg naar een miljoen dollar. Hans Blom, VP Marketing & Sales van UPC Nederland benadrukt het belang van erkenning voor onafhankelijke cinema. ‘‘Mooie, meeslepende en bijzondere films verdienen een groot publiek en in het geval van de Publieksprijs-winnaar Nebraska is dat zeer zeker het geval, aldus Blom. UPC brengt met Video On Demand IFFR-films op talloze plekken over de wereld onder de aandacht.

Elf festivalfilms kwamen mede dankzij een bijdrage van het jubilerende Hubert Bals Fonds tot stand. Regisseur Anup Singh en drie actrices van award-winnaar Qissa onderschreven het belang van de steun van het Fonds tijdens hun aanwezigheid op het festival. De film is vanaf april in de Nederlandse bioscopen te zien.

Een tweede Renaissance

Binnen twaalf festivaldagen is gebleken dat film helpt op een nieuwe manier naar Europa te kijken en heeft IFFR de discussie over de Europese identiteit aangewakkerd. Tijdens het ‘State of Europe-debat’ met IFFR-directeur Rutger Wolfson, kunstenaar Thomas Bellinck, de Chinese regisseur Xiaolu Guo en haar collega Iva Radivojevic (opgegroeid in Joegoslavië en Cyprus, nu woonachtig in de USA) benadrukte Guo als buitenstaander te geloven in de dynamiek en vooruitstrevendheid van Europese film: ‘Een tweede Renaissance is gaande in Europa’. In gesprekken tussen filmmakers en Europakenners, de ‘Grand Talks’, sprak Peter Sloterdijk met Andrei Ujica en Claire Simon met Jean-Michel Frodon over verschillende aspecten binnen het thema Europa.

Artistiek directeur a.i. Mart Dominicus over ‘The State of Europe’: ‘Met het festivalprogramma dit jaar hebben we duidelijk gemaakt dat Europa een contitent is in plaats van een concept en een verzameling individuen in plaats van regelgeving. We hopen dat we de positieve vibes die het teweeg heeft gebracht nog even kunnen vasthouden tot de Europese verkiezingen in mei.” Eind februari brengt IFFR een speciale bijlage van De Groene Amsterdammer uit, met conclusies, reflecties en resultaten.

IFFR LIVE!

Met IFFR LIVE! werd op het festival een stap gezet naar het bereiken van een breder publiek voor onafhankelijke cinema. Het festival gaat vanaf 2015 met dit initiatief zelf letterlijk de wereld in. Verschillende films die in aanwezigheid van cast en crew op IFFR in première gaan, zullen tegelijkertijd, inclusief Q&A’s, worden vertoond in Europa. In de bioscopen bestaat een live verbinding zodat de introductie of Q&A met de aanwezige cast en crew overal vertoond kan worden.

IFFR 2014 was een succesvolle editie en telde een groeiend aantal van 287.000 bezoeken aan films, tentoonstellingen, optredens en evenementen.



Share |

Gerelateerde artikelen