William Klein @ Foam

5 januari 2014, 10:10 | Jeroen

Heel Foam staat tot en met 12 maart in het teken van fotograaf William Klein. De overzichtstentoonstelling omspant ruim zestig jaar en toont het leven en werk van deze legendarische fotograaf, cineast en grafisch ontwerper.

Het is vakantie en in Amsterdam dus veel volk (toeristen) in Foam. Bij binnenkomst zit een oud collega aan de kassa, gelijk ook de assistent curator van de tentoonstelling. Ze is benieuwd wat ik er van vind. Zo ook ik zelf. Ik ben gek op fotografie. Doe er zelf weinig mee, maar heb wel een duidelijke smaak. Of William Klein hierbij aansluit vroeg ik mij voor ik naar binnen ging wel een beetje af. Het werk dat ik kende was van de laatste jaren en dat sprak mij niet zo aan.

Bij een blik op de eerste foto’s verscheen een grote glimlach op mijn gezicht. Foto’s van het New York in de jaren 50. Zomaar mensen op straat, in cafetaria’s en aan het werk. Zonder franje laat Klein de harde realiteit zien die op straat van de metropool heerst. De jaren vijftig van Doris Day en Danny Kaye zijn hier ver te zoeken. Onscherp, korrelig, totaal geen vooraf bepaalde mise-en-scène. Zo zijn de foto’s genomen. Het moment bepaalt de foto. Het lijkt zo simpel. Maar als je de eerste bent maak je het verschil. En zoals zo vaak geldt, iets wat simpel lijkt is vaak erg lastig wanneer je het zelf eens probeert. Misschien is dat ook de uitdaging die Klein ons mee geeft. Ga er maar eens aan. Breek met conventies. Het lijkt een rode draad door Kleins’ leven.

Voor het boek Life is Good & Good for You in New York – Trance Witness Revels schoot hij deze destijds baanbrekende serie. Het grappige is dat hij dit deed in opdracht van modemagazine Vogue. Niet echt materie waar een blad als deze mee uit de voeten kan. Toch financierde Alexander Liberman de art director van het blad Klein tussen 1956 en 1964. Met het geld dat hij bij Vogue verdiende kon hij verschillende series schieten. Niet alleen in New York, maar ook in Rome, Moskou en Tokyo. Tegelijkertijd maakte hij naam met zijn ambivalente en ironische kijk op de modewereld. Veel van dit werk was even baanbrekend en controversieel als zijn zogenaamde vrije werk, dat hij gelijktijdig maakte, maar is sindsdien gaan behoren tot de hoogtepunten van de modefotografie.

Klein was ook vernieuwend en invloedrijk op het gebied van film. Hij maakte vanaf de jaren zestig vele speelfilms en documentaires, waaronder Who Are You, Polly Magoo, Cassius the Great, Mr.Freedom and Le Couple Témoin. Ook regisseerde hij meer dan 250 commercials. Klein ontving diverse prestigieuze prijzen voor zijn werk, waaronder de Prix Nadar, de Hasselblad Award, en vorig jaar de Outstanding Contribution to Photography Award van de jaarlijkse Sony World Photography Awards.

Wat een top prestatie van Foam om het hele museum om te toveren tot een hommage aan deze legendarische fotograaf. Ook al vond ik niet al zijn werk even mooi, de manier waarop je door de twee aan elkaar geplakte grachtenpanden als door een doolhof door de carrière van Klein wordt geleid is indrukwekkend en interessant. Ga het beleven!



Share |

Gerelateerde artikelen