Kunst: Everything is True - Nothing is Permitted

3 februari 2025, 15:31 | Jeroen

Kunst als ideologisch fileermes. Dat is het ideaal van Kendell Geers, samensteller van Everything is True – Nothing is Permitted. De tentoonstelling, die van 8 maart tot en met 15 juni plaatsvindt in Brutus in Rotterdam, toont hoogst explosief werk van onder andere Marina Abramovic, Cassils, Regina José Galindo, Kara Walker, Edith Dekyndt, Santiago Sierra, Selma Selman, Gilbert and George, Arthur Jafa en Alfredo Jaar.

Everything is True – Nothing is Permitted is protest en viering ineen. Het is een uitdagende viering van de kracht van kunst om onze verwachtingen onderuit te halen, om te inspireren, te helen, te prikkelen, te verwarren, te verstoren en uit te dagen. Tegelijkertijd is het een compromisloos protest tegen de glitter en glamour van een kunstmarkt die de waarde van kunst reduceert tot louter financiën.

Beeld:
© Andreas Sterzing
David Wojnarowicz (Silence = Death), 1989
Courtesy the artist and P·P·O·W

Everything is True – Nothing is Permitted draait om de veerkracht van échte kunstenaars die zich weigeren neer te leggen bij een rol als decorateur van een lifestyle of producent van alternative assets. Zij zetten hun tanden in politiegeweld, virulent racisme, verstikkende schoonheidsidealen, machtsongelijkheid en de uitwassen van het kapitalisme. Zonder te moraliseren laten zij zien wat kunst kan zijn: een taal om de waanzin, stress en trauma’s van de hedendaagse wereld te bevatten.

Curator Kendell Geers

Curator Kendell Geers werd in de jaren ’80 in Zuid-Afrika vervolgd als anti-apartheidsactivist en leeft sindsdien als politiek vluchteling in ballingschap. Hierdoor heeft hij een direct begrip van de pijnlijke overlap tussen kunst en politiek. Voor Everything is True – Nothing is Permitted nodigde hij kunstenaars uit als Nadya Tolokonnikova (Pussy Riot), Steven Cohen, Betty Tompkins, Andres Serrano, Valie Export, Oleg Kulig en Pyotr Pavlensky die zich hebben verzet tegen censuur in een wereld die verdeeld is door vooroordelen. Velen van de kunstenaars in deze tentoonstelling zijn vervolgd of gevangengezet vanwege hun werk.

Brutus in Rotterdam is voor Geers de gedroomde locatie voor Everything is True – Nothing is Permitted. Geen gelikte white cube maar een rauwe ruimte die de zintuigen op scherp zet. Werken zijn rechtstreeks op wanden geprint, tussen roestvlekken en afbladderende verf, zodat bezoekers naar de afbeeldingen kijken en niet naar kunstwerken als handelswaar. De punk-esthetiek van het tentoonstellingsontwerp roept associaties op met de avant-garde tentoonstellingen van een eeuw geleden, waarmee dadaïsten en surrealisten ageerden tegen de behaagzieke kunst van de Parijse salons.

Van Capitoolbestorming tot dichtgenaaide lippen

Everything is True – Nothing is Permitted gaat niet over de conventionele esthetiek die gekaapt is door de kunstmarkt. Kunst hoeft hier niet mooi en troostend te zijn. Deze tentoonstelling gaat over het geweld van esthetiek. De manier waarop Marina Abramović in Art Must Be Beautiful, Artists Must Be Beautiful (1975) haar haar kamt, ziet er pijnlijk uit en veroorzaakt ongemak. Maar als kunstenaar die zelf uitsluiting en censuur heeft ervaren, heeft zij een heel ander idee van de relatie tussen schoonheid en geweld. Hetzelfde geldt voor David Wojnarowicz, die twee jaar voordat hij aan Aids overleed zijn lippen dichtnaaide, uit protest tegen het zwijgen van overheden over de epidemie. Door zichzelf het spreken onmogelijk te maken, schreeuwt hij. Deze foto SILENCE = DEATH is een passend campagnebeeld van de tentoonstelling: het laat zien hoe kunstenaars manieren vinden om te spreken, zelfs als ze gecensureerd worden.

Vijftien live performances

Everything is True – Nothing is Permitted nodigt bezoekers uit om de realiteit te bekijken door de ogen van kunstenaars die leden onder hun kunst, gender en identiteit, maar die hun lijden hebben getransformeerd in de meest veerkrachtige definitie van menselijkheid. De tentoonstelling stelt de prangende vraag: wat is de rol van kunst in een wereld die steeds meer wordt verdeeld door esthetisch geweld en politiek extremisme?

In die wereld is onze huid de laatste grens en zijn onze zintuigen een slagveld geworden. Daarom draait deze tentoonstelling om het menselijk lichaam, via fotografie, video, installaties en performance. Als taal losgezongen raakt van betekenis en wordt verdraaid tot wapen van massale afleiding, kunnen we alleen nog vertrouwen op ons eigen vlees en botten. Wat blijft er over van kunstgeschiedenis in een tijdperk van AI, deepfake en een door beelden verzadigde mode-industrie met onbeperkte productiebudgetten, gericht op afleiding en vermaak?

Naast video’s en foto’s van bestaande performances worden er vijftien werken live opgevoerd. Twee daarvan zijn speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt door Mandy El-Sayegh en Regina José Galindo.

Uit de collectie van A/POLITICAL

Over Kendell Geers

Kendell Geers is geboren in Zuid-Afrika tijdens de apartheid en ontwikkelde zich tot kunstenaar in ballingschap met een artistieke taal die zich onttrekt aan iedere vorm van categorisering. Zijn werken over thema’s als identiteit, verzet en de complexe erfenissen van geschiedenis dagen kijkers uit om ongemakkelijke waarheden onder ogen te zien en vooroordelen te bevragen. Geers kreeg al vroeg internationale erkenning en deed mee aan onder andere de Johannesburg Biënnale in 1997 en Documenta 11 in 2002.

Over Brutus

Brutus, in 2008 opgericht door kunstenaar Joep van Lieshout, is een kunstinstelling in het M4H-havengebied in het westen van Rotterdam. Het is geen museum maar een Artist Driven Playground waar makers de vrije hand krijgen om te experimenteren in alle mogelijke disciplines: van sculptuur tot performance en van schilderkunst tot video-installatie. De resulterende werken weerspiegelen de veranderende tijdgeest, zijn soms confronterend of overweldigend, en altijd bedoeld om te prikkelen, irriteren of inspireren. Naast 6.000 m2 tentoonstellingsruimte en een beeldentuin biedt Brutus een residentieprogramma en organiseert het de Brutus Prijs. Brutus bestaat uit twee stichtingen: Brutus Space en Brutus Base. De laatste presenteert alle projecten en activiteiten gerelateerd aan het werk van Atelier Van Lieshout, terwijl Brutus Space alle projecten en activiteiten met andere kunstenaars faciliteert.

Informatie

Tentoonstelling 8 maart tot en met 15 juni 2025 bij Brutus Space
Keileweg 10, 3029 BS, Rotterdam
Open: donderdag t/m zondag, 12:00 tot 18:00 uur
Officiële opening: donderdag 7 maart 2025
Toegang: € 10,- / CJP/Rotterdampas € 5,- / We Are Public gratis / Museumkaart gratis
Let op: Deze tentoonstelling is niet geschikt voor personen onder de 18 jaar!
Het performance programma is eind januari 2025 gereed en staat dan op Brutus.nl



Share |

Gerelateerde artikelen