All you need is Love, The Adjustment Bureau
8 april 2011, 11:23 | Jeroen
Kan je jouw sleutels niet vinden, mors je koffie of wordt een afspraak ineens verzet, dan wordt er ingegrepen in jouw toekomst. Althans als het niet strijkt met het grotere plan. Dat is waar Matt Damon in deze film tegenaan loopt, maar als je de film mag geloven overwint de liefde alles.
David Norris (Matt Damon) staat op het punt de verkiezing voor (jongste) senator van de staat New York te winnen wanneer er een foto wordt gepubliceerd waarin hij niet al te snugger over komt. Hij ‘mooned’ zijn medestudenten op een reünie en dit kost hem de overwinning. Als hij zijn nederlaag speech voor aan het bereiden is in een toilet van het hotel komt er uit een van de hokjes een dame tevoorschijn, de chemie is direct voelbaar. De dame, Elise (Emily Blunt) blijkt voor de beveiliging op de vlucht te zijn aangezien ze een huwelijksfeest heeft ge-crashed. Na een sensuele kus verdwijnt ze zo snel als ze verscheen achtervolgt door beveiligingsbeambten. David begint aan de speech zoals deze voorbereid is. Hij is echter geïnspireerd door de vluchtige ontmoeting en geeft een relaas over wat er allemaal echt achter de schermen van de verkiezingen gebeurd. Dan neemt het verhaal een onverwachte wending. Op weg naar zijn nieuwe baan komt hij Elise bij toeval tegen en dit keer krijgt haar telefoonnummer. Een mysterieuze man met hoed had er echter voor moeten zorgen dat hij zijn koffie morst zodat hij de bus mist, omdat dit misgaat komt hij vroeger op zijn werk dan de bedoeling was en loopt het de mannen van ‘The Adjustment Bureau’ tegen het lijf.
Een mix tussen ‘The Matrix’ en ‘Inception’, maar dan zonder de overbluffende special effects. Voor genre liefhebbers is deze sci-fi niet echt een aanrader aangezien het special effect aanbod niet verder reikt dan een aantal goochel-deuren. Het is meer de gedachte van genoemde films, namelijk het gevecht van de mens met zijn lotsbestemming. Een thema dat in veel boeken van de in 1982 overleden Amerikaanse sciencefictionschrijver Philip K. Dick centraal staat. Dick schreef daarnaast ondermeer de verfilmde boeken: Bladerunner, Minority Report en Total Recall, welke duidelijk dichter bij het genre staan. Tot driekwart is het regiedebuut van scenarist George Nolfi (The Bourne identity) best leuk, dit is vooral te wijten aan de chemie tussen Damon en Blunt. Helaas vervalt de film dan in clichés en wordt er duidelijk gezocht naar een snel eind van de film. Het idee van de film is leuk maar de uitvoering dus slechts voor driekwart gelukt.
‘The Adjustment Bureau’ is nu te zien in de bioscoop