Gauguin, Bonnard, Denis

8 januari 2014, 20:34 | Jeroen

In de Hermitage in Amsterdam is nog tot en met 28 februari de tentoonstelling Gauguin, Bonnard, Denis te zien. De Amsterdamse Hermitage is het kleine zusje van die in St Petersburg. In het kader van deze samenwerking zijn een aantal topstukken uit de Russische collectie naar Nederland gekomen.

Mocht je voor Gauguin zijn gekomen kom je bedrogen uit. Slechts twee werken van deze meester van het impressionisme zijn te bewonderen in de tentoonstelling. De naam doet toch anders vermoeden. Ze hadden het beter de naam Les Nabis (De profeten) kunnen geven. De naam van een Franse stroming van rond 1900 die zich in hun werk concentreerde op kleur, gevoel, symbool en verbeelding. Ook hier was Gauguin geen onderdeel van. Wel de andere twee in de naam, Bonnard en Denis. Deze zijn veel minder bekend, maar blijkbaar een bruggetje naar Les Nabis.

Méditerrannée in illusionaire setting

Het volgende bruggetje dat de Hermitage gebruikt is misschien een logische. Het werk is nu eigendom van de Hermitage in St. Petersburg, maar was onderdeel van de collectie van de rijke Russische verzamelaar Ivan Morozov. Wanneer je de eerste zaal binnenloopt, loop je zijn muzieksalon binnen. Dit ziet er indrukwekkend uit. Een reconstructie van de salon met zeven schilderingen en zes decoratieve panelen: De geschiedenis van Amor en Psyche. Pierre Bonnard schilderde in opdracht van Morozov de monumentale triptiek Méditerrannée. Ook dit drieluik is te zien in een illusionaire setting: door het werk achter zuilen op te stellen wordt de illusie versterkt van een uitzicht op de Middellandse Zee. Dit onderdeel komt goed uit de verf (no pun intented).

Verder is het als wel vaker in de Hermitage los zand. Het werk is best mooi, maar door de opstelling en het onduidelijke verhaal liep ik toch teleurgesteld de zaal uit. Toch probeer ik de volgende tentoonstelling gewoon weer. Het is gratis te bezoeken met de museumjaarkaart.



Share |

Gerelateerde artikelen