Bone van Caspar Berger
14 januari 2014, 11:30 | Jeroen
Het Haagse museum Beelden aan Zee presenteert van 12 februari t/m 25 mei in het Kabinet de tentoonstelling Bone met nieuw werk van de Nederlandse kunstenaar Caspar Berger. Bone is een vervolg op de tentoonstelling Skin die in 2011 te zien was in Beelden aan Zee.
Bone van Caspar Berger (Utrecht, 1965) is deel drie in een serie tentoonstellingen met als overkoepelend thema Skeleton; een zoektocht aan de hand van het zelfportret naar identiteit en de relatie van het individu tot de buitenwereld. Voor dit project liet Berger met een CT-scan en 3D-printtechniek een exacte kopie van zijn skelet maken, die hij vervolgens verwerkt in diverse objecten. Het resultaat is een natuurgetrouw portret van het binnenste van de kunstenaar, al is in geen enkel werk een volledig gereconstrueerd skelet zichtbaar.
Voor Bone onderzocht Berger de mogelijkheid van de mens als fossiel; de harde delen van zijn organisme zijn als het ware in de stenen objecten geconserveerd. De banken van Don’t be afraid of becoming a bench/Self-portrait 28 bevatten alle botten van zijn skelet. Gezeten op deze natuurstenen banken, die te zien zijn als relativering van de plaats van de mens in de totale geschiedenis van de aarde, ziet de toeschouwer op de videoprojectie Attraction/Self-portrait 30 als het ware een omgekeerd scheppingsproces. Vanuit de bewolkte hemel dalen zilvergrijze ballonnen neer met onderdelen van Bergers skelet. Wanneer de zon doorbreekt kunnen we ons afvragen of het uiteindelijk niet de mens is die zal beschikken over de ruimte tussen hemel en aarde.
Het zelfportret loopt als een rode draad door het werk van Caspar Berger. Hij werd bekend met zelfportretten die voortkomen uit directe afgietsels van zijn lichaam, van zijn huid. Een praktijk die illustere voorgangers zoals de Franse beeldhouwer Auguste Rodin juist afwezen omdat dit minderwaardig zou zijn aan de artistieke kwaliteiten van de maker. Berger liet zien dat hij hier bovenuit stijgt door de exacte gelijkenis los te laten en te reflecteren op de omvang en plasticiteit van de huid. In 2013 kreeg hij voor zijn oeuvre de Singer Prijs.
Kirindongo, Minne en Ervinck
Tegelijk met de tentoonstelling Bone van Caspar Berger in het Kabinet van Beelden aan Zee is in de Grote Zaal een retrospectief te zien van de Antilliaanse kunstenaar Yubi Kirindongo en staat in de Kleine Zaal werk van de Belgen George Minne en Nick Ervinck.
Museum Beelden aan Zee
Beelden aan Zee (Harteveltstraat 1, Den Haag) is het enige museum in Nederland dat zich exclusief richt op moderne en hedendaagse internationale beeldhouwkunst. Aan het museum is een onderzoekscentrum verbonden: het Sculptuur Instituut. Beiden zijn gevestigd in een bijzonder gebouw van Wim Quist in de duinen van Scheveningen. Het museum is in 1994 opgericht door het verzamelaarsechtpaar Scholten-Miltenburg. Directeur van zowel het museum als het instituut is prof. dr. J.B.J. Teeuwisse.