Evil Eyes: Emiel van Moerkerken Retrospectief
23 mei 2011, 12:44 | Jeroen
Emiel van Moerkerken (1916-1995) was schrijver, regisseur, psycholoog, maar vooral fotograaf. Zijn surrealistische voorliefde in de jaren dertig zorgt voor prachtig infrarood en negatief werk dat een duister en onheilspellend gevoel geeft.
Van Moerkerken reisde met zijn ouders al op jonge leeftijd naar Parijs om tentoonstellingen te bezoeken. Op latere leeftijd zette hij deze gewoonte voort en kwam in aanraking met André Breton, een surrealist van het eerste uur. Hij vindt in het surrealisme aanknopingspunten met zijn eigen gedachtes over het leven. Wat zie ik in de werkelijkheid en wat doet mijn onderbewuste hiermee? Waarbij seksualiteit en fantasie een grote rol spelen.
Naast zijn liefde voor het surrealisme heeft van Moerkerken een grote liefde voor het vrouwelijk lichaam en dan vooral vrouwen met de perfecte vormen. Zoals een goed surrealist betaamd beschouwd ook van Moerkerken de vrouw als (lust)object. Dit is goed te zien in de vaak levenloze en lege uitstraling van de dames.
Emiel van Moerkerken is vooral bekend geworden om zijn portretten. Te zien zijn onder andere Simon Vestdijk, Bertolt Brecht en Gerard Reve. De portretten zijn vaak niet gestileerd, maar in een onbewaakt moment genomen in de omgeving waar men werkt. Ook worden er vier door van Moerkerken geregisseerde film vertoond in de achterste zaal. Waaronder zijn ‘Gouden Kalf’ winnende korte film: ‘Volgend jaar in Holysloot’.
Ik raad iedereen aan dit stukje Nederlandse geschiedenis op fotografisch gebied te gaan zien!
Nog tot 4 september te zien in het Fotomuseum Den Haag.