Huis Marseille: Cor Jaring
1 juni 2015, 20:15 | Jeroen
Cor Was Hier is een tentoonstelling van fotograaf Cor Jaring samengesteld door zijn bewonderaar fotograaf Sander Troelstra, die generaties jonger is. Jaring werkte zich op van havenarbeider tot fotograaf met internationale allure: Cor fotografeerde het leven als avontuur, met zijn persoonlijkheid voorop. Met veel onontdekt werk uit het privéarchief van Cor Jaring, o.a. uit zijn reis naar Japan, dat in Huis Marseille voor het allereerst te zien zal zijn.
Tegelijkertijd met de tentoonstelling in Huis Marseille is er in het Stadsarchief een tentoonstelling te zien genaamd Cor Jaring Fotograaf | Amsterdam Magisch Centrum 1965–1975 met werk van Cor Jaring uit – en rond – de Provojaren.
Cor Jaring
Cor Jaring (1936–2013) was een bijzonder persoon die vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw professioneel begon te fotograferen. Hij was van eenvoudige komaf en werkte aanvankelijk als havenarbeider. Tussen het werk begon hij de rafelrand waarin hij leefde te fotograferen: zijn vrienden en collega-bootwerkers, reepgasten en ijzerwerkers. Ook de massaontslagen en de verkillende automatisering van de haven legde hij vast met zijn ‘kiekkassie’, zoals hij zijn fototoestel noemde. Cor was een van hen en vestigde pas later zijn naam als fotograaf.
Internationale faam verwierf Cor Jaring vooral met de ‘geweldloos anarchistische’ Provobeweging en zijn portret van John Lennon en Yoko Ono tijdens hun Bed-In-for-Peace actie in het Amsterdamse Hilton hotel uit de jaren zestig. Deze foto’s laten echter lang niet alles zien van het opwindende oeuvre dat Jaring heeft achtergelaten. Met COR WAS HIER wordt deze lacune opgevuld. Dat niet alleen het door hem zo geliefde Amsterdam zijn werkterrein vormde, maar dat hij ook op een weergaloze en filmische manier verslag deed van ‘broodvechters’, transseksuelen en naaktmodellen aan de andere kant van de wereld, werd ontdekt door de documentairefotograaf Sander Troelstra, toen hij in 2011 met de fotograaf zelf in diens archief begon te werken.
Sander Troelstra
Sander Troelstra (1976) leerde na zijn afstuderen aan de Fotoacademie Cor Jaring kennen via het project PS Camera – opgezet door fotograaf Koos Breukel – waar jonge fotografen met camera’s van ‘oude meesters’ gaan werken. Door met Jarings camera te fotograferen in de cafés van Glasgow kwam Troelstra dichtbij de manier van werken van Jaring. Nadien ontwikkelde zich een vriendschap tussen beide fotografen. Sander Troelstra fotografeerde Cor Jaring gedurende tweeënhalf jaar, tot aan diens overlijden eind 2013. Voor COR WAS HIER maakte Sander Troelstra een selectie uit het persoonlijk archief van Cor Jaring.
COR WAS HIER: de tentoonstelling
Cor Jarings persoonlijkheid bracht hem ook over deze grenzen in contact met de underdogs en het leven achter de schermen van de samenleving. Creatief en brutaal fotografeerde hij dicht op de huid van de mensen en maakte hij met name een schitterende serie in Japan eind jaren zestig. Jaring kadert zijn onderwerpen toch heel verfijnd en in bijzondere omgevingen, waardoor zijn figuren een filmisch uiterlijk krijgen. De combinatie van het harde ‘echte’ leven en het avontuurlijke van de film reflecteert ook precies Cor Jarings eigen manier van leven. De tentoonstelling begint met een sterke selectie uit het klassieke oeuvre van Cors werk. Een korte blik op de roerige jaren zestig met de opkomst van de Provobeweging, de demonstraties in de stad en het caféleven. Daarna wordt de kijker langzaam meegenomen naar het persoonlijke leven van Jaring. Dit gebeurt door middel van Cors brieven en via materiaal van familie en vrienden die reflecteren op ‘de persoonlijkheid Cor’. Dit geheel wordt aangevuld met voorheen onontdekt werk uit Japan en naaktstudies uit Jarings persoonlijk archief. Ook de ontroerende foto’s die Sander Troelstra van Cor Jaring maakte in de laatste jaren van diens leven, maken onderdeel van de tentoonstelling uit.
Nog te zien tot en met 28 juni.