De Singles - Week 20
13 mei 2013, 10:01 | Jeroen
Ik heb de hele maand de tijd gehad om de Singles voor vandaag te verzamelen en zoals het een goed georganiseerd persoon betaamt ben ik er gisteren pas aan begonnen. Ik werk beter onder druk. Of liever gezegd, ik werk uitsluitend onder druk. Zonder druk heb ik zin in alles behalve datgene wat ik zou moeten doen, varierend van mijn bestekbak opnieuw inrichten tot het wissen van overbodige/niet flatterende/schaamteloze foto’s op mijn telefoon. Dat alles uiteraard op muziek, maar met een erg lui oor.
Wat een mens niet kan ontdekken als hij eens van zijn werkschuwe reet af komt. De Singles van vandaag zijn stuk voor stuk pareltjes, gemaakt door uiterst talentvolle mensen die een stuk harder werken dan ik, te weten: Lady, Balmorhea, D2, Dan Croll en Lulu James.
PS: Ik zag dat we tegenwoordig het genre bij de Singles plaatsen voor jullie gebruiksgemak. Gelukkig hebben de artiesten zelf op hun Facebook pagina’s al aangegeven tot welke genre ze believen te behoren en dat heb ik letterlijk overgeschreven. Toch weer een beetje lui dus.
Lady: Money
Genre: Soul
Eén keer in de zoveel tijd kom je muziek tegen waarbij na de eerste noot je ziel de vlag uithangt en de champagne ontkurkt. ‘Money’ van Lady is zulke muziek. Het is soul in zijn puurste en meest authentieke vorm, zonder franje of pretenties. Als je vergeten was hoe soul ook weer hoort te klinken, press play.
Balmorhea: Pyrakantha
Genre: Music
Dat vind ik dus grappig, dat een band zijn eigen genre als ‘Music’ aanduidt. Ik weet niet of dat per ongeluk of expres gedaan is uit opstandigheid, maar ik hoop het laatste. Balmorhea komt uit Texas en maakt instrumentale, nog minimalistische muziek. Dat klinkt een beetje kaal en dat is Pyrakantha uitdrukkelijk niet. Het heeft duizend prachtige kleine laagjes die heel zorgvuldig en delicaat worden opgebouwd. De video en het liedje passen daarbij als een puzzelstukje in elkaar.
D2: Friday Azonto
Genre: Ghana Hiplife
Volgens Wikipedia is een column een kort stukje proza waarin de auteur (columnist) spits en uitdagend zijn mening ventileert. ‘De Singles’ is een column en ik heb een mening die ik graag eens wil ventileren, te weten over het gebruik van Auto-Tune. Voor degenenen die nog gelukzalig onwetend zijn: Auto-Tune is een audio processor die in popmuziek en R&B veel wordt gebruikt om vocalen te verbeteren dan wel te vervormen. In het eerste geval moet verdoezeld worden dat de artiest niet kan zingen en in het tweede geval beoogt men een digitaliserend en robotachtig stemeffect te bereiken. Spits en uitdagend gezegd heb ik er een schijthekel aan. De eerste artiest die er commercieel gebruik van maakte was Cher met ‘Believe’ en het niveau is er sindsdien niet op vooruit gegaan. Het is synthetische kauwgomballenmuziek zonder ziel en als ik een dictator was roeide ik het zonder pardon uit.
Wat het soms lastig maakt om Auto-Tune in zijn geheel te vermijden is dat ik een zwak heb voor Afrikaanse hip hop. Ik vind het vooral lekker als het een klein beetje Fout is. Zoals iedereen weet is Foute muziek op te splitsen in twee categorieën: Goed Fout en Fout Fout. Het behoeft verder geen uitleg dat in de categorie Fout Fout uitbundig gebruik wordt gemaakt van Auto-Tune en in de categorie Goed Fout slechts een beetje.
Goed Fout: D2 – Friday Azonto
Fout Fout: Emma Nyra – Ori Mi Wu
Dan Croll – Compliment Your Soul
Genre: Acoustic/Folk/World Music
Mannen, wij wensen een mannelijke kerel die woest aantrekkelijk is met duidelijk zichtbare spierbundels onder het witte T-shirt, die tegelijkertijd ons begrijpt in de diepste lagen van onze vrouwenziel zonder dat we ook maar iets uit hoeven te leggen. Tevens vindt deze man het op zijn beurt aantrekkelijk dat wij ons bestaan op de bank doorbrengen, aan onze kilo’s werkend met een bak chips en een doos chocola.
Deze man bestaat en hij heet Ryan Gosling. Tenminste, als we de ‘Hey Girl’ campange mogen geloven, die bestaat uit een reeks plaatjes van een niet te versmaden Ryan die precies de juiste dingen zegt tegen ons vrouwen – zoals hieronder:
Dan Croll heeft de Hey Girls boodschap ook begrepen. Hij wil je niet eerst uit elkaar trekken om je daarna zonder zijn portemonnee om bier te sturen, nee, he wants to compliment your soul. Dat doet hij muzikaal trouwens ook nog eens erg bevredigend.
Lulu James – Closer
Genre: 21st Century Soul
Lulu James is nog maar 21 en maakt volwassen electro-soul. Ze zegt beïnvloed te zijn door Jamie XX, Gill Scott Heron, James Blake, Jamie Woon en Drake. Dat is goed te horen, maar toch klinken geen van hen als Lulu James. Lulu is duidelijk haar eigen vrouw en ik denk dat ze het niet nodig heeft om zichzelf met anderen te vergelijken.